نمایندگان مجلس در جلسه علنی اول تیرماه بررسی طرح «اصلاح قانون تجمیع انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی با دوره یازدهم ریاست‌جمهوری» را آغاز و کلیات آن را تصویب کردند

به این ترتیب، برگزاری انتخابات برای تشکیل شوراهای 2ساله منتفی شده و گزینه‌های دیگری برای تجمیع مطرح می‌شود. اصلی‌ترین گزینه مجلس، تمدید دوره فعلی شوراهاست.

با تصویب کلیات طرح اصلاح قانون تجمیع انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی با دوره یازدهم ریاست‌جمهوری، شوراهای فعلی باید در انتظار تصویب جزئیات این طرح باشند تا مشخص شود اصلاحی که در این قانون انجام می‌شود، باعث ادامه کار آنها تا 2سال دیگر خواهد شد یا خیر.

به گفته لاهوتی، عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، جزئیات این طرح امروز (چهارشنبه) برای تصویب در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود. این نماینده مجلس درباره شرایط تصویب کلیات طرح، در صحن علنی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون تجمیع انتخابات دوره پنجم شوراها و دوره یازدهم ریاست‌جمهوری با 117 رای موافق، 100 رای مخالف و 8 رای ممتنع موافقت کردند.

درصورت تصویب نهایی این طرح با افزایش طول دوره سوم شوراهای اسلامی، شوراهای اسلامی تا برگزاری انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری تمدید شده و انتخابات دوره چهارم شوراهای اسلامی و دوره یازدهم ریاست‌جمهوری همزمان برگزار می‌شود. به گفته لاهوتی، شروع به کار دوره چهارم شوراهای اسلامی، یک ماه پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری یازدهم خواهد بود.

در همین ارتباط، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز برگزاری انتخابات برای شورای 22 ماهه را غیرمنطقی دانست و گفت: هدف از اجرای تجمیع،  صرفه جویی در وقت و هزینه هاست،  درحالی‌که اگر قرار باشد 120 هزار عضو شورا برای 22 ماه انتخاب شوند و پس از مدت کوتاهی انتخابات دیگری برگزار شود،

نقض این قانون است.مهدی چمران در گفت‌وگو با سما خاطرنشان کرد: امیدوارم طرح افزایش دوره سوم به 6 سال که به صحن مجلس آمده با موافقت نمایندگان تصویب شود؛  چرا که به اعتقاد من این طرح محاسن بسیاری دارد  و می‌تواند از یک انتخابات بزرگ اما نیمه دوره جلوگیری کند.

کد خبر 110259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز